Tage Johansson

Utdrag från Spelfot 2019-4

I år skulle riksspelman Tage Johansson, Tenhult, ha fyllt 100 år. Många av oss minns Tage som kraftfull allspelsledare på spelmansstämmorna i Gränna, Markaryd och Skatelöv under många år. Tage var också under ett antal år ordförande i Smålands Spelmansförbund. Tages egna ord 1988 i samband med mottagandet av Jönköpings läns hembygdsförbunds förtjänstmedalj:

Jag föddes i Spexeryd, Ödestugu församling, där jag som mycket ung kom i kontakt med musik och sång, då främst genom folklekar. Jag har även en tradition på fädernet när det gäller fiolspel då både far och farfar varit spelmän. Farfar var ”spelmannen i Stoarp” (Svenarum). Själv började jag spela som sexåring för att som tioåring debutera som spelman till dans, vilket jag sen dess utövat, tillsammans med folkmusik bland annat i 40 år som spelman åt Huskvarna Folkdanslag.

Tages son Uno Johansson berättade för oss, Eva och Bruno, vid ett i besök hos honom och hans fru Eva-Lis fredagen den 16 november 2018 i Ulfsnäs (Kullen) Tenhult:
Tages far Gustav var rättare vid gården som hörde till Spexeryds gruva. Han blev senare kusk och hade efter det en egen gård i Spexeryd. Gustav spelade också fiol. Hans fiol har Uno kvar. Eva fick glädjen att stämma upp den och spela en låt på den vid vårt besök. Tage lärde sig spela som barn hemma i Spexeryd. Enligt Uno lockades han spela på sin fars fiol med att han inte fick röra den. Bra knep. Tage spelade till dans på dansbanan i Spexeryd, mellan Spexeryd och Älgabäcksryd, då han var 12-13 år. Han spelade då med en dragspelare, Allvid Söderström, som var äldre än Tage. När Tage var i fjortonårsåldern blev han smedlärling hos smeden Ström i Tenhult. Han var inneboende där under veckorna och cyklade eller tog tåget hem till Spexeryd på helgerna.

Skräddarn

I Tenhult kom han i kontakt med ”Skräddarn” – FWE Johansson (1855-1951) som spelade fiol. Tage lärde sig spela en del hos honom. Denne ”Skräddarn” var lite av ett halvoriginal. Han sydde inte så mycket utan spelade desto mera. Tage spelade också trumpet i sin ungdom och spelade i dansband i trakten. Som extraknäck tillverkade han och en arbetskamrat vid Husqvarna AB jakthorn i slutet av 40-talet. De köpte in klockstycken och munstycken och rullade sedan mässingsrör till en kringla och fogade samman dessa delar. Uno berättade att det finns sparat material till många kringlor hemma. Största delen av sitt arbetsliv arbetade Tage på Husqvarna AB. De sista åren var han chef över serviceverkstaden för pressgjuteriets verktyg.

Järnmalms orkester

I slutet av 50-talet spelade Tage i Järnmalms orkester. Dragspelaren Sven Järnmalm, en godisgrossist från Norrland, ägde en varubuss som städades ur när de åkte på spelningar. Bandet bestod av Sven Järnmalm som var en driven dragspelare, Stig Arne Andersson från Huskvarna på bas, Conny Hedenberg, Bankeryd, på banjo, Tage Johansson på fiol, Bertil Krantz på piano och Bertil Svensson trummor. Denne trummis hade spelat med ingen mindre än Gene Crupa i USA. Då kallade sig Bertil för Swanson. Tages fru Berit Johansson var orkesterns pianist när Bertil Krantz slutat. Järnmalms orkester hade många spelningar bland annat i Folkparken i Jönköping. Många år var de engagerade till Borås folkparks midsommarfester. Orkestern spelade till och med i Frukostklubben, Sigge Fürsts mycket uppskattade radioprogram. Uno berättade att han ofta fick följa med på orkesterns spelningar som liten. Det hände att han fick sitta bak på scenen i en låda medan mamma och pappa spelade, och när han blev för trött fick han lägga sig bak i bilen och en snäll vakt gick och tittade till honom titt som tätt. Tage, frun Berit, sonen Uno och dragspelaren Barbro Persson spelade till gammaldans i många år. Uno spelade kontrabas på den tiden. Man spelade på många kvällssamkväm vid Svenska Ungdomsringens Allhelgonakurser i Huskvarna. Dessa höll till på Junex i Huskvarna eller Kungsängsskolan i Jönköping.
Ett par säsonger spelade man till dans på Stora hotellet, kring 1970-71. Grännapolkan var ett arrangemang som Tage stod bakom, och där spelade gammaldansorkestern till dans, och här var även spelmännen Stig Andersson och Gunnar Andersson med. Tage kom in i spelmansrörelsen kring 1960. Det fanns ett spelmanslag i Bodafors. Där spelade Erling Rydell ”Tryckarn”, Olof Starfalk från Aneby, David Aneby, och ”Buckhultarn”
namnet fick han efter gården Buckhult mellan Nässjö och Solberga.

Spelkamrater

Uno minns att familjen åkte till spelmansstämma på Frostavallen utanför Höör kring 1960. Där träffade han skånespelmännen Nils Löfgren och Komp Sven (Sven Svensson). Han spelade också mycket med spelkamraten Gunnar Andersson från Eksjö, Bengt Löfberg och Kjell Andersson från Bårarp. Andra goda spelmanskamrater var Stig Andersson från Grimslöv och Max Svensson från Diö. Tage lärde känna Edvin Lager från Uppland som också byggde en nyckelharpa åt honom. Tage uppmuntrade många yngre spelmän till att spela. Första gången jag kom i kontakt med Tage var via Norrahammars folkdansgille där min spelkompis Sabina också spelade. Ofta arrangerades gammeldans då Tage, Berit och Barbro stod för musiken. Självklart ville Tage att vi skulle vara med och spela vilket vi gärna gjorde. Bättre skola kan man inte tänka sig, det var bara att hänga med. ”Du tar stämman” sa han till mig, och då gällde det att spela på och försöka bäst det gick. Vi kände oss alltid så varmt välkomna i gänget. Tage tog oss med på olika spelmansstämmor i Småland bland annat till Markaryd och Skatelöv. Vi fick även följa med till stämmor utanför Småland som stämman i Brevens Bruk och Zornmärkesuppspelningen på Frostavallen 1975. Tage blev ju själv riksspelman 1972 i Gävle, och tyckte det var dags för oss att prova på. Tage var en mycket drivande kraft inom folkmusiken i Jönköpingstrakten. Han startade Grännastämman 1972, ett välkommet evenemang som höll på i många år, liksom Grännapolkan. Tage komponerade även några låtar. Mest känd är kanske Ballongpolkan som komponerades 1973 just till danstävlingen Grännapolkan. Tage tecknade upp låtar från bygden och medverkade också i boken om Blinde Janne. Tage byggde en spelstuga på sin tomt där han höll många spelträffar genom åren. Tage var ju fantastiskt bra på att leda allspel, men han höll det lilla samspelet väldigt högt. Att verkligen hitta varandra i ett duospel eller liten grupp är något att vara riktigt rädd om. Jag hade förmånen att träffa Tage de sista åren han levde. Det var så roligt att spela favoritlåtarna ur den småländska repertoaren med honom. Tage och Berit flyttade in till samhället Tenhult då krafterna avtog. Riksspelman Tage Johansson avled 2006 då han var 87 år gammal.

Eva Blomquist-Bjärnborg

Låtlista med noter