Smålands låtverkstad 2023-2024

Smålands låtverkstad

Nu har du som är 13-19 år möjlighet att anmäla dig till Smålands låtverkstad! Under tre helger ses vi och djupdyker i den Småländska folkmusiken. Tillsammans med ledarna kommer du få lära dig nya låtar, öva på samspel, stämmor, komp och sväng! Den 13 april ses vi igen för workshop och framförande på Nygatan 6 under Smålands stora folkmusikkonsert.

Helgträff 1: 24–26 november

Helgträff 2: 2–4 februari

Helgträff 3: 8–10 mars

Premiärkonsert i Växjö: 13 april

Praktiska detaljer

Ramtider under helgerna är start fredag eftermiddag med drop-in kl 17-18, slut söndag eftermiddag med fika 14.00.

Boende kan variera: flerbäddsrum eller masslogi på eget liggunderlag. Information om boende kommer i god tid inför varje kurshelg.

Ledare

Ledare är Marika Bjärnborg och Gusten Brodin.

Kostnad

Kostnad totalt för tre helger samt workshop och konsert: 1800 kr.

Anmälan görs via Smålands spelmansförbund senast 12 november:

Betalning

Betalning till Smålands spelmansförbund senast 20 november PG 44 80 33-1,  eller Swish 123 52 78 452.

Helgträff 1

Första helgträffen äger rum på Kronobergsheds kursgård utanför Moheda. Det går bra att droppa in från kl 17 fredag eftermiddag, med gemensam middag kl 18. Anländer du senare på kvällen, hör av er till Jennie på kassor.smalands@gmail.com. Det går också att ordna skjuts från Alvesta eller Moheda station, meddela även detta i god tid.

Helgträff 2

Kommer anordnas på någon ort i Jönköpings län – mer info kommer!

Helgträff 3

Kommer anordnas på någon ort i Kalmar län – mer info kommer!

Ledare

Marika Bjärnborg är utbildad musiker och fiolpedagog på Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Hon arbetar på Alvesta Kulturskola och har varit ledare på Smålands Folkmusikläger sedan 2007.

Gusten Brodin är utbildad musiker på Norges Musikhögskola i Oslo och Kungl. Musikhögskolan i Stockholm. Han arbetar som frilansande musiker och har varit ledare på Smålands Folkmusikläger sedan 2012.

Folkmusik från Öland

CD:n ”Folkmusik från Öland” finns nu tillgänglig på Spotify.

Skivan bjuder på inspelningar från vår tids öländska spelmän och vissångerskor, kompletterat med upptagningar av äldre spelmän. Skivan är en del av ett dokumentationsprojekt av den öländska folkmusiken.

CD:n finns att köpa på smålandsmusikarkiv.nu och på Ölands museum Himmelsberga.

”Folkmusik från Öland” har getts ut av Smålands Musikarkiv i samarbete med Ölands hembygdsförbund och studieförbundet Bilda sydöst.